At du gider!

“At du gider, det kommer aldrig til at gå,” sådan sagde min mand til mig, da jeg gik i gang med at samle det lille plastikdrivhus, som skulle være erstatning for mit låg til min mistbænk. Han fik ret. Nu ser det sådan ud

2017-03-22 17.08.25

I løbet af et par nætter med kraftig vind ødelagde vinden stellet til drivhuset, så det nu kun kan bruges i stille vejr, hvilket vi ikke har så tit i Danmark. Det virkede ellers rigtig godt, på kort tid spirrede de første radise- og salatfrø.
Nu står mistbænken dækket over med plastik, for at beskytte de sarte spirer mod nattefrosten, indtil jeg får lavet en anden løsning, det bliver nok et weekendprojekt.

Undervejs kom jeg til at tænke over, hvor tit jeg egentlig går i gang med forspireringer, ombygninger, nytænkninger og mange andre ting, hvor folk, måske med rette, kunne sige: “at du gider.” Tit og ofte kan du købe udplantningsplanter i “Billig Blomst” næsten billigere, end det koster at købe frø, og så er du sikker på, at de har en vis størrelse og ikke er blevet lange og ranglede, eller du kan købe færdige løsninger til din køkkenhave eller dit hus, så hvorfor gider jeg?
Fordi der er en særlig tilfredstillelse ved at have skabt noget selv. Fordi der er en særlig glæde ved at se, at man er lykkedes med at dyrke noget helt fra bunden. En form for håndværk som giver dig følelsen af at overleve på egen hånd. Derfor.

Leave a Reply

