Forventningens glæde om tidlige grøntsager

Der har været stille her på bloggen længe, men med foråret komme kribler og krabler det i fingerene for at komme i gang – og helst tidligt.

Sidste år lavede jeg en mistbænk. Det var ikke svært. Jeg lavede den af de sammenklappelige murekassebeholdere dem med metalbeslag i hjørnerene, som man kan få alle steder. Jeg havde nogle liggende, så kunne det ikke blive lettere. Jeg har også rigeligt hestemøg til at ligge i bunden, det skaber varmen, når det omsættes. Alt var godt, alligevel blev det ikke den store succes, for som låg havde jeg monteret en tyk plexiglas plade, og vinden blev ved med at tage den, så mistbænken var mere åben end lukket. Jeg prøvede at ligge stor sten på den, men den løsning duede ikke, da planterne blev så store, at låget var nødt til at stå på klem.
Derfor har jeg været ude at investere hele 169 kroner i denne her

2017-03-17 09.30.34

To dage efter at jeg havde sat den op, fik vi et vældig blæsevejr, og dagen efter lå den på gårdspladsen, heldigvis i et stykke. Nu er den sat på plads igen og det pibler allerede frem med de første spirer. Midt på sommeren regner jeg med, at tomatplanter overtager pladsen.
Jeg har også gjort klar i andre dele af køkkenhaven til tidelige kartofler, som forhåbentligt kan sættes i slutningen af mars under presenning. Så forår kom an.

2017-03-17 09.31.45

Som det fremgår af billedet, så har jeg fået ny medhjælp. Min “gamle” hund schæferen Asta kunne ikke lide små hunde, lige før Jul bed hun en lille hund i sådan en grad, at vi var nødt til at sige farvel til hende.
Vi brugte Julen på at sige til hinanden, at vi ikke skulle have hund igen, men så kom TinTin. Han er nu fire måneder, en blanding mellem en mops, en fransk bulldog og temmelig sikkert også så meget andet. Han er et festfyrværkeri af godt humør, skarpe hvalpetænder og hjælpsomhed – også selv om du slet ikke har bedt om det.
Her er han

2017-03-17 09.30.05

 

Leave a Reply

