Perflou… hvad for noget?

At leve bæredygtigt handler om sundhed for både natur, mennesker og andre levende væsner, og hver dag bliver vi udfordret på netop det.
Forleden dag læste jeg en artikel i Berlinske E-avis, som handlede om noget så usexet som perflourerede stoffer i forbrugsvarer. Stoffer som får overflader til at være fedt og vandafvisende. Overskriften ” Stoffer i pizzabakker og regntøj kan give småbørn feber” fangede mig, for hvor tit har jeg ikke selv siddet med en lille purk, som uvist af hvilken årsag endnu engang havde feber. Vi har givet vejret, de mange børn i vuggestuen og så videre skylden, men har alligevel også siddet tilbage med en fornemmelse af, at det nok ikke var hele sandheden.
Jeg blev derfor helt hed om ørene og forstemt, da jeg læste, at 99% af de gravide kvinder, som man havde testet i en undersøgelse på Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet havde perflorerede stoffer i sig, som de gav videre til deres ufødte barn. Jo større koncentration af stofferne jo dårligere fungerende immunforsvar gav det hos barnet.Du kan læse hele artiklen her

Problemet med perflourerede stoffer er også, at de tager pokkers lang tid, inden de er ude af kroppen igen. 4-6 år fra man er udsat for stoffet, til det er ude af kroppen igen – det er lang tid. Nu skal jeg ikke selv have flere børn, men for min egen sundheds skyld, for mine børn og ikke mindst mine kommende børnebørn og miljøet, så er det vigtigt at forsøge at undgå og begrænse stofferne så meget som muligt. Jeg blev derfor glad, da jeg fandt produkter til brug i madlavningen fra “If You Care,” der både er biologisk nedbrydelige og som ikke indeholder farlige og hormonforstyrrende stoffer. Læg mærke til, at deres stanniol er lavet af   100 procent genanvendt alufolie, hvor vigtigt det er, kan du finde på mit tidligere indlæg sølvpapir er lig med dårlig samvittighed

De bæredygtige produkter finder du på Netspirens hjemmeside her

Leave a Reply

