Teenager snegleri

Ane på snart 17 år er lige kommet hjem fra efterskole, i den forbindelse har hun flyttet værelse her i huset. Flere venner og familiemedlemmer havde, inden hun vendte hjem, sagt til mig, at der ville blive nogle kanter, der skulle slibes efter et helt år, hvor hun mere eller mindre har fungeret selvstændigt (Selvfølgelig med hjælp fra efterskolens personale) – og ja, det det ved jeg godt, for vi har prøvet det to gange før.

Det første projekt for Ane er at indrette sit nye værelse, og her kom min tålmodighed allerede på den første prøve, for Ane har nu været hjemme i fem dage, og hvad er status; hun har fået købt en kommode, en lyskæde, læsset alle sine poser og kasser ud på gangen og på ekstraværelset, fået vasket vinduet og gulvet – på fem dage!

I stedet for at skælde ud (den strategi forsøgte jeg de to første dage uden held) har jeg bestemt mig for at se det som en gave.
Gaven for mig ligger i, at jeg nu er sammen med en ekspert i langsomhedens kunst, Ane har, selvom hun skal indrette nyt værelse, tid til at, gå med hunden, se Youtube videoer om spændende ting, løbe en tur, lave lækker snacks og meget mere, og hun har ikke travlt.
Nogle ville måske spørge, hvor gaven ligger i alt det her for mig. Jeg er sådan en, som altid har travlt. Jeg kan nå de utroligste ting og har altid kunnet det. Jeg er praktikeren, der hurtigt danner sig et overblik og så tager fat fra en ende af. Det har også været nødvendigt, når man har fire børn, arbejde, heste og gerne vil skrive ved siden af. Men alting har sin pris. og lige inden ferien var jeg småsyg og slidt. Ikke destomindre var jeg på vej til at fortsætte ferien i overhalings tempo, hvilket jeg har gjort før, med det resultat, at jeg slet ikke er udhvilet eller har overskud, når jeg kommer tilbage fra ferie.

I år vil jeg tage ved lære af Ane. Jeg vil sætte tempoet ned og bruge den tid, der skal til for at nå tingene i snegletempo.

Leave a Reply

