Sover du i telt?

I fredags kom jeg hjem helt tung og ør i hovedet efter en lang uge med alt for meget arbejde. Jeg prøvede at sætte mig først i en stol og sidenhen i sofaen for at lade roen indfinde sig. Jeg fandt ingen ro.
Du kender det sikkert selv efter en periode med meget arbejde eller stress. Uroen bliver ved med at sidde i kroppen og vil ikke forsvinde, selv om du nu har tid til at slappe af og gerne vil ned i gear.
Det bedste middel jeg kender mod den form for uro og rodløshed, det er naturen. Jeg går ofte en tur eller giver mig til at lave noget i haven, men i fredags var jeg træt og bombet sådan for alvor. Jeg orkede ikke at lave noget fysisk. I stedet tog jeg pude og dyne med og ud vandrede til teltet, som var har slået op i haven. Tæppet foran er til ADHD hunden Asta, som ikke kan forestiller sig at sove indenfor, når hende man skal passe på er udenfor.
Der sker noget fantastisk, når man får sig lagt i sådan et telt. At være inde i læ, men alligevel kunne køre vinden, der suser i trætoppene. Insekterne, der lever deres eget summende liv op mod membranen i teltet. For slet ikke at glemme duftene, der på en gang bliver gennemtrængende og alligevel er som en del en harmonisk del af et kæmpe setup. Ganske langsomt i takt med den snigende kølighed, jeg klart fornemmer, når jeg vender mig under dynen indfinder roen sig. Det er som at blive re-bootet med direkte jordforbindelse.
Før i tiden havde vi en godkendt undskyldning i form at børnene for at sove i telt. I dag prøver jeg ikke engang på at stampe en undskyldning op, når nogen spørger: “Sover du i telt?”
Svaret er “ja” og jeg elsker det.

Leave a Reply

