Kan I snart leve af den køkkenhave?

Vil nogen måske spørge og svaret er; nej det kan vi ikke – endnu.
Det er et stykke tid siden, at jeg har været forbi køkkenhaven her på bloggen. In real life er jeg det minimum en gang om dagen, for at samle snegle ind.
Alt det som jeg har sået eller plantet ud gror, dog langsomt på grund af det lidt kolde forår.
2016-05-30 19.14.16Jeg kæmper dog lidt med delepolitikken i køkkenhaven. Dels har mine kålplanter besøg af  særdeles effektive dræbersnegle, som helt ikke vil dele mine planter med mig, men bare gufler løs og spiser det hele – hvis de får lov.

I den tidligere omtalte artikel om jorddække i “Paktisk økologi”, som du kan finde her, fortalte man, at jorddække af halm godt kunne give problemer med snegle, da de elsker den fugtige varme, som dannes under halmen. Det havde de ret i. De foreslår, at man skal holde ænder, da de er gode til at holde sneglebestanden nede.
Det går ikke hos os. Ænder hos os ville blive til en-dags-ænder, da vi har en naturlig fugle udrydder i ADHD   gårdhunden Asta. Det er ærgerligt, at halm dækket sådan tiltrækker snegle, for jeg er ellers imponeret over alt det gode, som det bidrager med i jordforbedringen.

2016-04-15 13.40.01

Derfor går jeg troligt morgen og aften og indsamler snegle til glæde for mine fire høns i hønsegården. Jeg må også dele mine grøntsager med andre små dyr. På ærterne og de valske bønner er der bitte små grå lopper af en slags, som æder små huller i bladene. Det ser ud til, at planterne overlever, men kønt er det ikke.
Det der gror aller bedst i køkkenhaven er ukrudt. På den del af området, som jeg ikke havde fået dækket over med halm, er der frisk græs/ukrudt lige til at rykke op i spandevis. Hvilket jeg er i gang med.2016-05-30 19.14.21
Min fornemmelser er, at jeg slet ikke har sået nok, hvis vi skal leve af egne grøntsager i sommer og efteråret, så det er bare i gang med at få fyldt resten af køkkenhaven op med nysåede rækker.

Leave a Reply

