Sølvpapir er lig med dårlig samvittighed

Brugen af sølvpapir har for mig længe været forbundet med dårlig samvittighed. Det begyndte for mange år siden, da jeg var på en udvekslings tur med  nogle elever til Norge. Vi lærere boede i en hytte for os selv og hver morgen smurte vi madpakker, som vi spiste inde på lærerværelset sammen med de norske lærere.

Ret hurtigt fik vi fornemmelsen af, at de så skævt til os, uden at vi helt vidste hvorfor. Vi forhørte os derfor hos en af vores guider og fandt ud af, at det handlede om vores brug af sølvpapir til madpakkerne. Hun fortalte os, at sølvpapir var noget af det, som tog aller længst om at blive nedbrudt i naturen,  og at de derfor stort set ikke brugte det hos dem.

Det gjorde indtryk. Med den viden in mente har jeg siden forsøgt at begrænse brugen af sølvpapir. I køleskabet bruger jeg bøtter og til madpakken madkasse og så videre, men helt let er det ikke, for man finder hurtigt ud af, at det kan godt være, at plastik ikke er lige så lang tid om at nedbrydes og det kan genbruges i det uendelige, men meget af  det har andre ulemper. Det kan være fyldt med skadelige stoffer for både mennesker , dyr og naturen.Derfor har jeg brugt tid og energi på at finde bøtter af glas og madkasser uden farlige stoffer. I min søgen faldt jeg også over dette
EcoEgo_Bee'sWrap_singlelarge_kål1461843883

Indpakningspapir lavet af bomuld og beklædt med honning. Det skal kun vaskes i koldt vand, når det har været brugt og kan holde i op til et år. Når du smider det ud, kan det komposteres. Det skal prøves. Det kan købes i butikken EcoEgo.dk

Leave a Reply

