En økonomisk masterplan?

Penge har for mig næsten altid været forbundet med bøvl og besvær. Derfor kan man godt undre sig over, at jeg vælger at fortælle om en artikel om økonomisk uafhængighed inden du fylder 40, en artikel af Astrid Ildor bragt i Berlingske den 11.0416. Link til artiklen finder du her
Men der er et eller andet forjættende ved at være økonomisk uafhængig – at kunne bestemme selv over sit liv og hvad man vil putte i det. Jeg har altid været fascineret af dem, som kunne og turde at satse for at leve den drøm, det liv, som de gerne ville. På en eller anden måde har det bare virket uopnåelig og uoverskuelig. Dels er jeg ikke vild med exelark og budgetter (Jeg er i hvert fald ikke god til at holde dem) , dels har det også set ud som om, at det ofte har været forbundet med  store afsavn og mange arbejdstimer, inden man nåede i mål. Begge dele er noget, som jeg ikke synes, at jeg kunne tilbyde min familie, for at jeg kunne komme til at opfylde min drøm om at bruge tiden hjemme på at skrive, dyrke min have og deltage i de debatter, som jeg havde lyst til.
Efter at jeg har læst artiklen, så har jeg taget fat på at realisere drømmen igen. Indholdet i artiklen var så dejlig konkret, at jeg kunne overskue det.Blandt andet stod der, at hvis man sparede halvdelen af sin indkomst op et år, så svarede det til et års forbrug. Så giver det lige pludselig at sparer op. Så er der et helt konkret mål at gå efter. Tænk at tage et år ud af sit liv og gøre, hvad man havde lyst til.  Vi har ikke en masterplan – endnu. Men vi har taget fat på at prioritere, hvad vi vil bruge penge på, og hvor vi gerne vil gøre en indsats for at bruge mindre penge.
Vi har foreløbig “skrællet” 500 kroner af det ugentlige  husholdnings budget. Så vi nu klare os for 1500 kroner om ugen til mad, almindelige fødselsdags gaver og småindkøb. Det kan godt lyde af meget til fire personer, men vi køber stadigvæk overvejende økologisk, også kød. Derudover så har vi en muslim i husholdingen, hvilket gør det vanskeligt at lave mad med svinekød. (Svinekød er billigst)
Det næste vi tager fat på er at “skrælle” i budgettet. Nu vil  vi se penge på kontoen. Penge som vi kan bruge mere tilfredsstillende og bæredygtigt.

Leave a Reply

